Kirsiomp

Sipilän maakuntahallinto ei sovi yhteen sektorivirastojen kanssa

  • Sipilän maakuntahallinto ei sovi yhteen sektorivirastojen kanssa
  • Sipilän maakuntahallinto ei sovi yhteen sektorivirastojen kanssa
  • Sipilän maakuntahallinto ei sovi yhteen sektorivirastojen kanssa
  • Sipilän maakuntahallinto ei sovi yhteen sektorivirastojen kanssa
  • ... muistakaa - meillä on enää se neljä vuotta aikaa, kun mehiläiset katoavat...
    ... muistakaa - meillä on enää se neljä vuotta aikaa, kun mehiläiset katoavat...
  • NUTS-suuralueista maahamme sotekunnat ja niiden oheen sopivat suunnitellut sektorivirastot. Ei LUOVA-virastoa.
    NUTS-suuralueista maahamme sotekunnat ja niiden oheen sopivat suunnitellut sektorivirastot. Ei LUOVA-virastoa.

 

"Ministeriöiden kevätvillitys uusista virastoista ihmetyttää" (Kuntalehti 7.5.)

- "Kun aiemman hallituksen hallintokaavailut menivät karille, niin nyt olisi paras ottaa aikalisä ja pohtia perusteellisesti uuden hallituksen johdolla, miten valtion hallintoa alueilla uudistetaan. Kannattaa myös lukea perustuslakiasiaintuntijoiden kriittiset lausunnot peruuntuneesta lupa- ja valvontavirastosta (LUOVA), jonka myötä valtion aluehallinto olisi lakkautettu, Terttu Savolainen opastaa." - -

https://kuntalehti.fi/uutiset/ministerioiden-kevatvillitys-uusista-viras...

--

Henkilökohtaisesti olen ehdottomasti sitä mieltä, että tällä hetkellä Elyjen ja Avien rooli on sellainen, että niissä näkyy aivan liian paljon paikallisuus ja kuntien itsehallinnon myötä saatu itsevarmuus viedä kaikki aiotut kaava- ja rakennushankkeet maaliin huolimatta luonnon- ja ympäristönsuojelunormeista tai EU:n SEA/SYA-, teollisuus- tai hankintadirektiiveistä.

Kaikki aiotut kaavoitus- ja rakennushankkeet "markkinoidaan" ja suunnitellaan muutaman vuoden aikaikkunalla niin, että "pakollisten" kaava- ja hankekuulemisten jälkeen hanke väkivalloin viedään maaliin, sanoivatpa kuntalaiset tai osalliset mitä muuta tahansa:

angry Tätä menoa kutsutaan muodikkaasti normien puruksi ja kaavoituksen sujuvoittamiseksi! 

 

smiley Luonnon monimuotoisuuden ja viihtyisän asuinympäristömme suojelemiseksi tarvitaan ihan oma valtakunnallinen sektorivirasto, jota kuntien ja maakuntien kaavoitusköörit ja lobbarit eivät ohjaile!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän Kirsiomp kuva

"Perustuslakivaliokunta 5.3.2019

LAUSUNTO EDUSKUNNAN PERUSTUSLAKIVALIOKUNNALLE NS. MAKU II -PAKETISTA SEKÄ SEN YHTEYDESTÄ MAKU I-PAKETTIIN JA KASVUPALVELULAINSÄÄDÄNTÖÖN

(Hallituksen esitys 14/2018vp maakuntauudistuksen täytäntöönpanoa sekä valtion lupa-, ohjaus-ja valvontatehtävien uudelleenorganisointia koskevaksi lainsäädännöksi)

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/JulkaisuMetatiet...

Helsingissä 5.4.2019

Pauli Rautiainen

julkisoikeuden apulaisprofessori

valtiosääntöoikeuden dosentti

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Kaivoin naftaliinista vuoden takaisen sote- ja makumallini - vapaasti kaikkien käyttöön ;)

"Luodaan korvaava vaihtoehto sotepisteytykselle ja -profiloinnille:

Luodaan sellainen sotejärjestelmä maahamme, jossa kaikki sote-toimijat ja sote-palveluja tarjoavat firmat laskisivat vain tehtyjä hoitotoimenpiteitä tietyin yksikköhinnoin ja laskuttaisivat ne sitten omalta maakunnaltaan jälkeenpäin esim. puolivuosittain.

Esimerkkinä näin:

Ajatellaan, että maakunta- ja sote-uudistus olisi jo totta ja tietty sote-toimija (jälj. sote-firma) on tehnyt oman maakuntansa asukkaille (ja kesämökkiläisille*) puolessa vuodessa 350 lonkkaleikkausta. Ko. sama sote-firma samalla puolen vuoden ajalla olisi tehnyt kaihileikkauksia 150 kpl ja flunssapäivystyksiä 500 kpl.

Ensimmäisen puolen vuoden jälkeen ko. sote-firma laskuttaa omaa maakuntaa 350 kpl:sta lonkkaleikkauksia, 150 kpl:sta kaihileikkauksia ja 500 kpl:sta flunssapäivystyksiä - eli laskuttaa maakuntaa vain tekemänsä hoitotyön mukaan.

Miten tämä olisi mahdollista?

Meidän tulisi siis ensiksi miettiä ja määrittää vain kunkin em. toimenpiteen hinta osaksi yksittäiselle kansalaiselle ns. asiakasmaksuna ja osaksi maakunnille "hoitomaksuna" ja vieläpä niin, että tasa-arvoisesti huomioon ottaisimme maantieteellisesti pitkänmuotoisen maamme.

Maksaisiko yksittäinen kansalainen omasta lonkkaleikkauksestaan ehkä 150 euroa itse ja loput maksaisi asukkaan oma maakunta sote-firman laskuttaman laskun mukaan? Kaihileikkauksessa yhden silmän kaihileikkauksen asiakasmaksu voisi olla 75 euroa ja flunssapäivystyksessä 15 euroa. (Tämä vain esimerkinomainen esitys).

Jos toimitaan edellä kerrotulla tavalla, niin näin ei tarvitsisi viedä sairastavuutta ja annettuja hoitoja asiakaskohtaisesti henkilökohtaiselle tasolle profiloiden ja sote-pisteyttäen lainvastaisesti asiakkaita. Samalla sote-firmat saisivat antamistaan hoidoista vain niille etukäteen määritellyt "taksat" osaksi potilaalta itseltään kohtuullisena asiakasmaksuna ja suurimmaksi osaksi hoitomaksuna asiakkaan (ja kesämökkiläisen*) oman maakunnan maksamana.

Tuntuisi ihan maalaisjärkisesti ajatellen niin, että yksittäiselle sote-firmalle ei ole väliä millaisen sairastavuusprofiloinnin omaava asiakas heiltä saa hoitoa, jos ko. sote-firma saa antamastaan hoidosta itselleen sopivan ja sovitun korvauksen.

Ja maakunnan saama hyöty olisi se, että se voisi näin budjetoida ja suunnitella oman maakunnan alueella tapahtuvat hoidot paremmin etukäteen:

Helposti voidaan jo nyt ajaa tilastoista esiin eri terveyden- ja sairaanhoidon hoitotoimenpiteet kunkin maakunnan, kunnan ja hoitolaitoksenkin osalta. Kenenkään tietosuojan alaisia yksilökohtaisia potilastietoja ei tässä kohtaa tarvitsisi käsitellä lainkaan, koska tiedoista ei muodostuisi henkilörekistereitä vaan hoitotoimenpiderekistereitä ja -tilastoja.

Ja oma ehdotukseni on edelleen, että edellä kerrottuun sote-toimintatapaan - "palkka vain tehdystä työstä" - paras toteutustapa olisi vain viisi maakuntaa, esim. NUTS-suuralueet: Länsi-Suomi (1 380 365), Helsinki-Uusimaa (1 655 624), Etelä-Suomi (1 157 001), Pohjois- ja Itä-Suomi (1 290 651) ja Ahvenanmaa (29 489). Suluissa väestömäärä 31.12.2017.

Ottakaapa rohkeasti kantaa!

PS. *ns. kaksoiskuntalaisuutta ja sen tuomia oikeuksia ja velvollisuuksia tulisi tässä yhteydessä tuumia vielä lisää... Jospa kesämökkiläiset saisivatkin hoidattaa vaivansa myös omilla mökkipaikkakunnillaan - tasaisiko se markkinoita ja palveluita valtakunnallisesti niin, että myös pienillä paikkakunnilla sotepalvelut säilyisivät?"

http://kirsiomp.puheenvuoro.uusisuomi.fi/253925-la...

PPS. katson tekstistä alin kuva NUTS-suuralueista

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

no nyt meneillään olevat hallitusneuvottelut ovat semmosia, että valta on kyllä nyt keskustâlla, sillä jos keskusta lähtee pois, hallitusta ei synny enemmistönä ja jos syntyykin, hallituksen vallassa pysyminen riippuukin keskustasta. Vähemmistöhallitus pysyiši pystyssä, jos oppositio ei välikysymyksellä vaatiši hallituksen kaatumista, vaan asioiden uudelleen muokkaamista

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset