Lapsen seksuaalinen uhkaaminen tai johdattelu tulee jo olla rangaistavaa

 

Olen useille lasten raiskauksista kirjoittaneille US:n blogisteille lähettänyt alla olevan kommentin, johon olen liittänyt (63/1999) "Ulkoasiainministeriön ilmoitus Euroopan ihmisoikeussopimuksesta (Yleissopimus ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojaamiseksi) sellaisena kuin se on muutettuna yhdennellätoista pöytäkirjassa" alla olevan siteerauksen:

"5 artikla

Oikeus vapauteen ja turvallisuuteen

1. Jokaisella on oikeus vapauteen ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen. Keneltäkään ei saa riistää hänen vapauttaan, paitsi seuraavissa tapauksissa ja lain määräämässä järjestyksessä:

a) henkilö vangitaan lain nojalla sen jälkeen, kun hänet on tuomittu toimivaltaisessa tuomioistuimessa;

b) henkilö pidätetään tai vangitaan lain nojalla, koska hän ei ole noudattanut tuomioistuimen laillista määräystä, tai jonkin lakimääräisen velvoitteen täyttämisen turvaamiseksi;

c) henkilö pidätetään tai hänen vapautensa riistetään lain nojalla hänen saattamisekseen toimivaltaisen oikeusviranomaisen tutkittavaksi, milloin on syytä epäillä hänen syyllistyneen rikokseen tai jos katsotaan välttämättömäksi estää häntä tekemästä rikosta tai pakenemasta teon jälkeen;

d) alaikäiseltä riistetään vapaus lain nojalla hänen kasvatuksensa valvomiseksi tai hänet pidätetään lain nojalla hänen saattamisekseen toimivaltaisen oikeusviranomaisen tutkittavaksi;

e) henkilöltä riistetään vapaus lain nojalla tartuntataudin leviämisen estämiseksi tai hänen heikon mielenterveytensä, alkoholisminsa, huumeidenkäyttönsä tai irtolaisuutensa vuoksi;

f) henkilö pidätetään tai häneltä riistetään vapaus lain nojalla, jotta estettäisiin hänen laiton maahantulonsa, tai jos on ryhdytty toimiin hänen karkottamisekseen tai luovuttamisekseen.

2. Vapaudenriiston kohteeksi joutuneelle on viipymättä ilmoitettava hänen ymmärtämällään kielellä vapaudenriiston perusteet ja häneen mahdollisesti kohdistetut syytteet.

3. Tämän artiklan 1 kappaleen c kohdan määräysten nojalla pidätetty tai vapaudenriiston kohteeksi joutunut on viipymättä tuotava tuomarin tai lain nojalla tuomiovaltaa käyttävän muun viranomaisen tutkittavaksi, ja hänellä on oikeus oikeudenkäyntiin kohtuullisen ajan kuluessa tai oikeus tulla vapautetuksi oikeusjutun ollessa vireillä. Vapaaksi laskemisen ehdoksi voidaan asettaa takeet siitä, että asianomainen saapuu oikeudenkäyntiin.

4. Jokaisella, jolta on riistetty hänen vapautensa pidättämällä tai muuten, on oikeus vaatia tuomioistuimessa, että hänen vapaudenriistonsa laillisuus tutkitaan viipymättä ja että hänet vapautetaan, mikäli toimenpide ei ole laillinen.

5. Jokaisella, joka on pidätetty tai jonka vapaus on muuten riistetty tämän artiklan määräysten vastaisesti, on täytäntöönpanokelpoinen oikeus vahingonkorvaukseen."

Sitten olen jatkanut, että edellisessä kerrotussa kohdassa 

1. Jokaisella on oikeus vapauteen ja henkilökohtaiseen turvallisuuteen. Keneltäkään ei saa riistää hänen vapauttaan, paitsi seuraavissa tapauksissa ja lain määräämässä järjestyksessä:

c) henkilö pidätetään tai hänen vapautensa riistetään lain nojalla hänen saattamisekseen toimivaltaisen oikeusviranomaisen tutkittavaksi, milloin on syytä epäillä hänen syyllistyneen rikokseen tai jos katsotaan välttämättömäksi estää häntä tekemästä rikosta tai pakenemasta teon jälkeen;

siis artikla 5 kohdan 1 c-kohdan mukaan lapsia esimerkiksi netissä tai vaikkapa lasten harrastuksissa tai koulutiellä houkutellut niin kantasuomalainen kuin ulkomaalaistaustainen henkilö voitaisiin hänen netti- tai lähisuhteissa tapahtuneen käyttäytymisensä perusteella ottaa poliisiviranomaisten puhutteluun, vangita – tai jopa karkoittaa maasta, jos hänen laiton käytöksensä vielä toistuu.

Tällainen laki tulisi saattaa kiireellisenä voimaan. Tällainen henkilö voidaan myös palauttaa kaikkiin maihin, kun hän ei ole syyllistynyt siihen vakavimpaan eli lapsenraiskaukseen."

 

Sen jälkeen Hannu Mononen kysyi minulta näin:

Käyttäjän hannumononen kuva

Hannu Mononen 18.1.2019 17:21

"Kirsi Oksiala-Mäki-Petäjä,

Tarkoitatko, että Suomi on Euroopan ihmisoikeussopimuksen sopijapuoli, mutta sopimuksen määräyksillä ei kuitenkaan olisi Suomessa lain voimaa jo tällä hetkellä? Vai miksi esität, että "Tällainen laki tulisi saattaa kiireellisenä voimaan"?

 

Hannulle vastasin näin:

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Kirsi Oksiala-Mäki-Petäjä 18.1.2019 17:33

"Hannu, tarkoitan, että Suomen lakiin tulisi tehdä erilliset lait lasten ahdistelusta somessa ja erilaisissa lähikontakteissa ts. lakiin tulisi tehdä rangaistavaksi jo lasten seksuaalinen ahdistelu, seuraaminen tai häirintä; ja lakiin tulisi tehdä tarkemmat normit siitä, mitä tällaisesta rangaistuksesta seuraa tai voi seurata, jos henkilö ei lopeta tätä laitonta toimintaa.

Tarkoitan, että jo seksuaalisesti lasta uhkaava käytös tulisi rangaista."

Olen aikaisemmassa US:n blogissa pohdiskellut myös tätä asiaa (16.1.2019):

"Tarvitaanko Suomen lakiin ylitörkeän lapsenraiskauksen rangaistus? Mikä?"

http://kirsiomp.puheenvuoro.uusisuomi.fi/267700-tarvitaanko-suomen-lakii…

Olen 16.1. blogissani siteerannut mm. HE 212/2018 "Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rikoslain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi"

https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2018/20180212#idp446728272

Mitä enemmän olen asiaa mielessäni pyöritellyt, sitä enemmän oma kantani on liikkunut siihen suuntaan, että lasten seksuaalisen hyväksikäytön ja raiskauksen kohdalla lainsäädäntöä tulisi rakentaa niistä periaatteista lähtevänä, että jo seksuaalisesti uhkaavalta vaikuttava tai näyttävä käytös tulisi olla rangaistavaa:

Lasten seksuaalisen hyväksikäytön ja raiskauksen kohdalla lainsäädäntöä tulisikin kehittää niin, että siinä olisi uusi törkeysluokka asteikon alapäässä eli "lapsen seksuaalinen uhkaaminen ja johdattelu".

Tämä pitäisi toteuttaa samoin periaattein kuten esim. muistisairaan vanhuksen kohdalla, jolloin huoli-ilmoitus tehdään terveydenhuollolle vanhuksen epävarman tilanteen pikaiseksi korjaamiseksi; mutta lapsen kohdalla ns. huoli-ilmoitus tehtäisiin poliisiviranomaiselle (tai nettipoliisille) silloin kun ulkopuolinen henkilö tai taho huomaa, että lapsi on joutunut seksuaalisen uhkan tai johdattelun kohteeksi. Se voi olla koti, naapurit, koulu, urheiluseura, harrastuspiiri, nettiyhteisö tms.

Lapsen kohdalla tällainen huoli-ilmoitus tarkoittaisi sitä, että poliisiviranomainen puuttuisi tällaiseen seksuaaliseen lapseen kohdistuvaan toimintaan, ja antaisi siitä aluksi "rikesakon". Ko. henkilön puhuttelussa annetaan rikesakko ja vakava huomautus, joka kirjattaisiin rikosrekisteriin.

Jos sitten saman tekijän toiminta jatkuisi edelleen ja hän olisi osallisena uudestaan tällaisessa em. huoli-ilmoituksessa, niin silloin hän automaattisesti joutuisi ankarampien rangaistusten piiriin, ja voisi lopulta joutua karkoitetuksi maasta (jos hän on siis ulkomaalaistaustainen) .

Ideana olisi ennalta ehkäisy, nopea reagointi ja henkilön palautus tai karkoittaminen kaikkiin maihin, kun rikos ei ole edennyt lapsenraiskaukseksi.

Kun tällä em. menettelyllä ei kuitenkaan saada pois kaikkia lasten raiskauksia, niitä varten tulisi ottaa käyttöön lasten kohdalla "ylitörkeä" tai "erityisen törkeä" asteikon yläpää ja pitkät vankeusrangaistukset.

Nämä em. lait tulisi laatia ensi tilassa ja säätää kiireellisenä voimaan, tiedustelulakien tapaan. Sote- ja maku-uudistus voi hyvin jäädä äänestettäväksi seuraavalle eduskunnalle – varsinkin kun siinä on edelleen paljon viilattavaa ennen kuin siitä voidaan edes äänestää (vrt. esim. suunnitellut asiakasmaksulait, terveydenhuollon yksityistäminen, EU-notifikaatio, perustuslain 6 §:n yhdenvertaisuus jne. )

Suomen tulee osoittaa vahvaa arvojohtajuutta tässä lapsia koskevassa rikoslainsäädännössä. Uskon, että nykyiset kansainväliset sopimukset ja Suomen oma perustuslakikin sallivat tällaisen lainsäädännön ilman niihin tehtäviä muutoksia.

Nyt on oikea aika kääriä ne kuuluisat hihat! wink

 

   

 

 

 

 

 

 

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu