Keskusta – kaupungistuminen vai hajauttaminen – juna taisi mennä jo…
"Maaseudulle toivotaan verohelpotuksia Norjan malliin, valokuitua ja lisää poliiseja
Harvaan asutun maaseudun verkosto haluaa seuraavaan hallitusohjelmaan myös kaivosveron Pirkko Wilen 10.1.2019 (16:08), Muokattu 10.1.2019 (18:07)
Maaseutu – Haluamme, että harvaan asutulle maaseudulle luodaan Norjan mallia muistuttava verohuojennusjärjestelmä. Etätyön edellytyksiä on parannettava esimerkiksi valokuituyhteyksillä. Valtionhallinnossa on siirryttävä käytäntöön, jossa lähtökohtana on hajautettu työ ja oman työpisteen valinta, sanoo Harvaan asutun maaseudun verkoston puheenjohtaja, Kuhmon kaupunginjohtaja Tytti Määttä.
Verkosto julkaisi torstaina Rovaniemellä kymmenen eduskuntavaaliteemaansa ja suosituksensa hallitusohjelmaan.
– Maaseutu ei ole riippakivi vaan kansallinen voimavara, korosti Määttä.
– Harvaan asuttu maaseutu on osa Suomen kilpailukykyä. Alueella sijaitsee valtaosa Suomen luonnon aineellisista ja aineettomista raaka-aineista. Muun muassa raaka-aineiden jatkojalostuksen, matkailun kasvun ja työikäisen väestön eläköitymisen myötä alueella on tällä hetkellä vakava työvoimapula. Se pitää ottaa vakavasti.
Harvaan asuttua maaseutua on 68 prosenttia Suomen pinta-alasta. Alueelle tulee verkoston mielestä aina jäädä kohtuullinen osuus luonnonvarojen hyödyntämisestä.
Kuntien on saatava asianmukainen korvaus valtion päättämistä suojelutoimenpiteistä sekä riittävä korvaus hakkuista, joita valtion mailla suoritetaan. Verkoston laatimassa taustamuistiossa on esitetty tähän selkeä malli.
Verkoston mielestä on tärkeää, että kaivostoiminnassa otetaan huomioon ympäristönäkökohdat ja kaivospaikkakunnalle jää kohtuullinen osuus tuotosta. Siksi on otettava käyttöön kaivosvero. Sen tuotto kohdistetaan paikalliselle kunnalle ja perustettavan kaivosympäristörahaston pääomaksi. Tähänkin on laadittu malli.
Suomeen vaaditaan myös kansallista erämatkailuohjelmaa.
– Siinä on selkeästi turvattava paikkakuntalaisten vapaa metsästysoikeus, huomautti verkoston keskustalainen jäsen Mikko Kärnä.
Liikennebiopolttoaineen jakeluverkkoa tulee verkoston esityksen mukaan laajentaa ja kehittää muun muassa mahdollistamalla biokaasun ulosmyynti maatiloilta. Sähköautojen latausasemaverkkoa tulee laajentaa harvaan asutulla maaseudulla, mikä edistää elinkeinotoiminnan mahdollisuuksia. Kuntia tulee vahvasti kannustaa vähähiilisyyttä edistävään toimintatapaan.
Lähiruoan jalostamista paikallisesti on helpotettava, kotimaisen tuotannon kannattavuudesta huolehdittava ja puurakentamisesta on laadittava kansallinen suositus.
Verkoston ehdotuksiin sisältyy myös, että säädetään minimivasteaika poliisin A-hälytystehtävissä.
– Poliisin tehtävänä on turvata kansalaisten turvallisuus kaikkina aikoina kaikkialla Suomessa."
Lähde:
https://www.suomenmaa.fi/?app=NeoDirect&com=6/3/458886/e65a7fb1f6
Tilastokeskus 17.5.2018:
”Kerrostaloasumisen suosio kasvaa
Talotyyppien välinen vertailu paljastaa asuntokuntien pakkautuvan kerrostaloihin. Tilastokeskuksen mukaan vuonna 2017 kerrostaloissa asuvien asuntokuntien määrä kasvoi edelliseen vuoteen verrattuna 1,9 prosentilla eli 22 600 asuntokunnalla. Yhteensä kerrostaloissa asui 1 214 500 asuntokuntaa, siis lähes puolet kaikista asuntokunnista.” – – (jatkuu alla)
http://tilastokeskus.fi/til/asas/2017/asas_2017_20…
Ilmoita asiaton viesti
Eninnäkin kiitos Kirsille näin hyvästä blogista maasedusta tuo tuo punainen lato rypsipellon keskellä ja taustan metsä sekä etualan nurmikko tuo hyvän mielen.
Maaseutua odottaa uusi eldorado sen olemassaolo nousee arvoon arvaamattomaan ja on muutoin totta että väestö keskittyy palvelujen ääreen taajamiin.
Pääkaupunkiseutu imee suuren osan yli kahden miljardin asumistuista on jotenkin yhteiskunnan kannalta väärin tukea työelämästä pois olevia vaikkapa Helsinkiin kun palvelut omaavia taajamia löytyy naapuri kunnissa. Olisiko Nurmijärvi yvänä esimerkkinä.
Maaseudun metsät toimii hiilinieluna pudistaen ilman raikkaaksi siis sinne hengittämään raikasta ilmaa siitä on oikein omaakin kokemusta maaseudulla jaksaa paremmin. Yhdeksi hyväksi puoleksi tulee digtalisaation antamat mahdollisuudet älylaitteineen siis valokuitua kylille lisää.
Mainitsin että maaseutua odottaa uusi eldorado on ollut yhteiskuntapolittisesti järjetöntä kehittää koppero asumista asutaan kuin sillit tynnyrissä siinä ei ole ihmisen asumisviihtyvyyttä ollenkaan vaan ruokkii naapurimaan Rinkebymaista slummiutumista oikein pormestari Jan Vapaavuoren C21 city yhteiskuntaa.
Hyvän yhteisön kuvan antaa Kuhmon kaupunginjohtaja Tytti Määttä joka osaa jäsennellä oikein yhteiskunnan arvomaailmaa.
Ilmoita asiaton viesti
Sepolle kiitos kiitoksista ja pohdinnoista! 🙂
Jotenkin tuntuu vaan niin kornilta se, että nimenomaan keskustan valtakaudella Suomi on ajettu tähän asentoon, ja nyt keskusta ilmoittaa korjaavansa sen/sitä. Pitääkö ensin rikkoa, jotta voi seuraavaksi korjata?…
Ilmoita asiaton viesti
Pääministeri Sipilän johtama keskusta päätti supistaa kehäkolmosen ulkopuolisen Suomen tienpidon määrärahoja v. 2019 budjetissa edelleen ja siirtää nämä rahat toisille momenteille.
Teiden ja väylien kunnossapitovelka jatkaa kasvamistaan edelleen huolimatta niistä 8 miljardista eurosta, jotka autoilijoilta verotetaan käyttömaksuin.
Ruotsissa käytetään n. kolminkertaisesti rahaa teiden ylläpitoon per kilometri Suomeen verraten, vaikka esim. autoverotus on olematonta Suomeen nähden.
Kovin vähän on puhuttu siitä, että kasvukeskusten ja niiden lähiseutujen ulkopuolisten alueiden talot ja rakennukset ovat muuttuneet käytännössä arvottomiksi, sillä näillä ei ole enää pankkien silmissä mitään todellista vakuusarvoa. Silti näistä kerätään kuitenkin kiinteistöveroa varotukselliseen arvoon perustuen.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri, mitä liikenteeseen tulee, niin kyllähän me EU:ssa ollaan menossa kohti sellaista autoilua, jossa meitä veloitetaan satelliittien välittämien kilometrien mukaan.
Ks. ”CARE TIELIIKENNEONNETTOMUUKSIA KOSKEVA YHTEISÖN TIETOKANTA, NEUVOSTON PÄÄTÖS, TEHTY 30 PÄIVÄNÄ MARRASKUUTA 1993 (93/704/EY)”:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF…
Ks. EU:n yleistietoa alla:
https://eur-lex.europa.eu/browse/summaries.html
Ilmoita asiaton viesti
Edelliseen viestiini liittyen satelliittiseurannasta ym:
– – ”Liikenteen ja infrastruktuurin käytön tehokkuuden lisääminen tietojärjestelmien ja markkinaehtoisten kannustimien avulla
7) Euroopassa otetaan vuoteen 2020 mennessä käyttöön uudenaikaistettu ilmaliikenteen hallinnan infrastruktuuri (SESAR 12), ja Euroopan yhteinen ilmailualue olisi toteutetaan kokonaisuudessaan. Otetaan käyttöön vastaavia hallintajärjestelmiä maa- ja vesiliikenteessä (ERTMS, ITS, SSN ja LRIT, RIS). Otetaan käyttöön EU:n kehittämä maailmanlaajuinen satelliittinavigointijärjestelmä (GALILEO).
Direktiivi 2002/59/EY alusliikennettä koskevan yhteisön seuranta- ja tietojärjestelmän perustamisesta(EYVL L 208, 5.8.2002), sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 2009/17/EY (EUVL L 131, 28.5.2009).
(8) Vuoteen 2020 mennessä luodaan puitteet Euroopan multimodaaliliikenteen
tiedonvaihto-, hallinto- ja maksujärjestelmälle.
(9) Tieliikennekuolemien määrä saadaan lähelle nollaa vuoteen 2050 mennessä. Tämän mukaisesti EU:n tavoitteena on puolittaa tieliikenteen uhrien määrä vuoteen 2020 mennessä. Varmistetaan, että EU kuuluu liikenteen turvallisuuden ja turvatoimien alalla maailman kärkijoukkoon kaikissa liikennemuodoissa.
(10) Aletaan soveltaa täysimääräisesti ”käyttäjä maksaa” ja ”saastuttaja maksaa” -periaatteita, ja lisätään yksityisen sektorin sitoutumista vääristymien poistamiseksi, haitalliset tuet mukaan luettuina, tulojen hankkimiseksi ja rahoituksen varmistamiseksi tulevaisuuden liikenneinvestointeihin.” – – (sivut 10 – 11, lue kokonaan alla):
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF…
GALILEO:
https://www.usegalileo.eu/FI/
https://www.gsc-europa.eu/galileo-overview/what-is…
Katso viedopätkät alla:
https://www.gsa.europa.eu/library/videos?search=&f…
(ks. erityisesti Antti Aumon esitys)
Ilmoita asiaton viesti
”Kansallinen ilmansuojeluohjelma 2030” on avattu Lausuntopalvelu.fi -palvelussa ja odottaa lausuntoja:
https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Partici…
Huom! Aikaa jättää lausunto on vain 2 viikkoa.
Katso aiheeseen alla:
http://www.ym.fi/fi-FI/Ministerio/Tavoitteet_ja_tu…
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handl…
Ilmoita asiaton viesti