Kirsiomp

Luodaanko sote- ja maakuntauudistus SIB-yrittäjiä ja SIB-sijoittajia varten?

  • Ottaako Suomi lisää velkaa, jotta SIB-malli saadaan Suomeen?
    Ottaako Suomi lisää velkaa, jotta SIB-malli saadaan Suomeen?

 

Ottaako Suomen valtio lisää velkaa, jotta maahanmuuttajia saadaan työllistettyä SIB-mallin avulla?

Menevätkö palkkatukieurot SIB-yrittäjille?

Kuorivatko SIB-sijoittajat kerman?

Maksaako tämän kaiken suomalaiset veronmaksajat? Vai ajetaanko hyvinvointivaltio alas?

 

Kuka olisi kuulolla: Jari Lindström? wink

 

Ks. alla olevat linkit:

"Maahanmuuttajien työllistymistä nopeutetaan uusilla panostuksilla"

https://tem.fi/artikkeli/-/asset_publisher/maahanmuuttajien-tyollistymis...

 

- - "Työllisyyspolitiikka ja työttömyysturvamenot

Työ- ja elinkeinoministeriölle ehdotetaan 23 milj. euron myöntämisvaltuutta työllistämistuloksista maksettavien korvausten maksuun vuosien 2020–2024 aikana. Summalla voidaan sitoutua tulospalkkioihin vaikuttavuusinvestoimisen Työllisyys-SIB hankkeessa, jonka tavoitteena on alentaa pitkäaikaistyöttömyyttä. SIB-mallissa (Social Impact Bond, tulosperusteinen rahoitussopimus) sijoittajat rahoittavat toiminnan ja julkinen sektori maksaa vain todennetuista tuloksista. Toiminnan vaikuttavuus selvitetään vertaamalla hankkeeseen osallistuvia työttömiä verrokkiryhmään." - -

https://valtioneuvosto.fi/artikkeli/-/asset_publisher/10616/hallitus-esi...

---

Avaan lisää:

 

SIB-mallissa "Toiminnan vaikuttavuus selvitetään vertaamalla hankkeeseen osallistuvia työttömiä verrokkiryhmään."

Mietin, että jaetaanko työttömät ensin "helppoihin" (A-ryhmä) ja "vaikeimmin" (B-ryhmä) työllistettäviin, ja nämä helposti työllistettävät annetaan SIB-mallilla työllistettäviksi yksityisille firmoille.

Sitten näitä A ryhmän jäsenten työllistämisen tuloksia verrataan verrokkiryhmään, joka on koostettu niistä vaikeimmin työllistettävistä eli B-ryhmäläisistä: pitkäaikaistyöttömistä, osatyökykyisistä tai sairaista työttömyysturvaa saavista (jotka kuuluisivat oikeasti sairauseläkkeelle/eläkkeelle).

Tuloksen arvaa jokainen, kun A ryhmää verrataan B ryhmään: tosi hyviä tuloksia syntyy.

Kannattaa vielä huomioida, että Aktiivimalli I:llä työllistettävät on jo nyt valmiiksi jaettu A ja B ryhmään.

Helpoksi on tehty yksityisille SIB-yrittäjille ryhtyä hommiin ja tuottoisaksi SIB-sijoittajille 8 %:n korolla:

 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005094669.html

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän Kirsiomp kuva
Kirsi Oksiala-Mäki-Petäjä

Katso myös Nikon hyvä avaus asiaan:

"Missä on työvoimapalvelujen ulkoistuksen pihvi ministeri Lindström?"

http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/26...

Katso Sitran SIB-malli:

https://media.sitra.fi/2017/02/27175024/Selvityksi...

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

En käsitä miksi pitää ottaa käyttöön englantilaisperäinen lyhenne SIB. Miksi ei selkeä tulosperusteinen rahoitus käy?

Koko juttu haiskahtaa yksityistämisen pukemiselta valekaapuun.

Käyttäjän Kirsiomp kuva
Kirsi Oksiala-Mäki-Petäjä

Kalevi, ihan totta.

Mutta, että se tehdään siten, että annetaan työ tehtäväksi mahdollisimman tuloksellisesti jollekin yksityiselle firmalle yhteiskunnan palkkatukijärjestelmän avustuksin ja samalla on sovittu tuloksellisuuden tasosta sellaiseksi, että se luultavasti toteutuu ja silloin myös sijoittajat pääsevät osille - ruhtinaalliseen 8 %:n tuottoon.

Siis hyötyjät SIB-mallissa ovat:

- työnvälitysfirma hyötyy tuloksellisuuspalkkioista
- sijoittaja hyötyy sijoitustuotoista
- palkattava maahanmuuttaja hyötyy saamalla työtä ja toimeentuloa
- maahanmuuttajan palkannut firma hyötyy, kun ei tarvitse koko palkkaa maksaa omasta kassasta vaan yhteiskuntamme antaa palkkatukena osan palkasta

Kärsijöinä SIB-mallissa ovat:

- suomalaiset veronmaksajat, jotka tämän lystin maksavat; tai jos eivät maksa niin heidän saatavilla olevia hyvinvointivaltion palveluja tullaan karsimaan nykyisestä tasosta

- Suomi-neidon taakka käy raskaammaksi myös silloin, jos SIB-malli ei pidäkään itseään pystyssä eli maahanmuuttajat tarvitsevat palkan lisäksi yhteiskunnan sosiaalietuuksia (asumistuki, toimeentulotuki, opintotuki, työttömyyskorvaukset jne.)

- kärsijöinä ovat myös mahdollisesti uuden irtisanomislain myötä irtisanotut työntekijät, joiden tilalle otetaan ulkolaisia työntekijöitä myös tällä SIB-mallilla

- kärsijänä on aikojen myötä myös suomalainen kulttuuri, elämäntavat ja identiteetti, kun muualta tulleet valtaavat meidän päiväkodit, koulut, oppilaitokset ja työpaikat

Erikoinen tilanne, jossa poliittisesti oikea ja vasen laita on asiasta samaa mieltä: SIB-malli on Suomelle hyvä...

Oi aikoja, oi tapoja.

Käyttäjän Kirsiomp kuva
Kirsi Oksiala-Mäki-Petäjä

Julkinen EU-kuuleminen:

Julkisten työvoimapalvelujen tehostetusta yhteistyöstä annetun päätöksen 573/2014/EU arviointi (kysely ei ole suomen kielellä; englanti löytyy)

https://ec.europa.eu/info/consultations/public-con...

EU:n julkiset kuulemiset on hoidettu varsin heikosti Suomessa; niistä ei kansalaisia tiedoteta missään.

Vai oletteko te nähneet niistä kerrottavan jossakin?

https://ec.europa.eu/info/consultations_fi

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset