Kirsiomp

Maakunnan digipalvelut järjestämistehtävässä – loppuraportti 29.6.2018

  • Kuva 3 tekstissä mainitusta loppuraportista
    Kuva 3 tekstissä mainitusta loppuraportista
  • Kuva 12 Kuvassa on hahmoteltu, miltä tilannekuva voisi näyttää esimerkiksi kotihoidon osalta
    Kuva 12 Kuvassa on hahmoteltu, miltä tilannekuva voisi näyttää esimerkiksi kotihoidon osalta
  • Kuva 13 näyttää, miltä järjestäjän ”lennonjohtotorni” voisi näyttää  ja minkälaisia näkymiä siinä olisi
    Kuva 13 näyttää, miltä järjestäjän ”lennonjohtotorni” voisi näyttää ja minkälaisia näkymiä siinä olisi
  • Hesari 28.7.2018 "Iäkkäät vanhempani ovat vankeina omassa yksiössään"
    Hesari 28.7.2018 "Iäkkäät vanhempani ovat vankeina omassa yksiössään"

 

Maakunnan digipalvelut  järjestämistehtävässä – loppuraportti 29.6.2018

 

Sivulta 6:

- -"Tässä loppuraportissa esitettyjä ehdotuksia on ollut mahdollista kommentoida 25.6. asti. Tämän jälkeen loppuraportti viimeistellään ja luovutetaan eteenpäin. Yhteisen tekemisen turvaamiseksi edellä mainitut ehdotukset uusiksi maakuntien yhteisiksi tietojärjestelmäratkaisuiksi- ja kokonaisuuksiksi tulisi käynnistää mahdollisimman nopeasti. Tämä edellyttää ripeää päätöksentekoa yhteiseen toteuttamiseen lähtemisestä, priorisointia,toteutettavista kokonaisuuksista, suunnittelua, hankkeistamista, projektointia, tarkoitukseen kiinnitettyjä henkilöstöresursseja ja riittävää rahoitusta." - -

 

Lähde:

https://alueuudistus.fi/documents/1477425/8804605/Loppuraportti.pdf/bfb0...

--

Kyllä nyt on hätiköinnin maku maakuntien digipalveluiden järjestämiseksi... frown

Tietosuojakysymyksiä ei ole myöskään mietitty - nimeksikään.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Tiedoksi tärkeä uutinen: EU-tuomioistuimelta ennakkoratkaisu henkilökohtaista apua koskevassa asiassa (Sosiaali- ja terveysministeriö 26.7.2018):

EU-tuomioistuin on antanut ennakkoratkaisun asiassa, joka koskee vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun myöntämistä tilapäiseen oleskeluun toisessa EU-maassa.

Suomessa asuva vaikeavammainen henkilö oli hakenut henkilökohtaista apua opiskellakseen Tallinnassa. Henkilön tarkoituksena oli viettää Tallinnassa kolme tai neljä päivää viikossa kotikunnan säilyessä Suomessa.

Kotikunta ei ollut myöntänyt palvelua. Hallinto-oikeus asettui samalle kannalle ja hylkäsi henkilön valituksen. Henkilö valitti asiasta korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka pyysi EU-tuomioistuimelta ennakkoratkaisua EU-oikeuden tulkinnan osalta.

EU-tuomioistuimen ennakkoratkaisun mukaan EU-kansalaisen oikeudesta vapaaseen liikkuvuuteen seuraa, ettei kunta voi evätä henkilökohtaista apua kyseisessä tapauksessa.

Asia palaa seuraavaksi korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka tekee lopullisen päätöksen. EU-tuomioistuimen tuomio sitoo korkeinta hallinto-oikeutta unionin oikeuden tulkinnan osalta.

Sosiaali- ja terveysministeriö arvioi tapauksen vaikutukset henkilökohtaiseen apuun vastaavanlaisissa tilanteissa.

Linkki ratkaisuun:

http://curia.europa.eu/juris/document/document.jsf...

Lähde:

https://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/eu-tuom...

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Minusta EU-tuomioistuimen ratkaisu ylittää terveen järjen rajat.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Perustelepa, Kalevi, mikä ratkaisussa "ylittää terveen järjen rajat"?

Minusta ko. ratkaisu on erittäin tervetullut tässä aina vaan kovemmaksi käyvässä maailmassa, jossa vain terävillä kyynärpäillä pärjää.

Sillä, että ko. tapauksessa henkilö on voinut opiskella toisessa EU-maassa ja olla kirjoilla edelleen omassa kotimaassaan ja saada opiskeluunsa tukea, voi olla tälle yksilölle hänen elämänsä tärkein käännekohta.

Myös lopulta yhteiskuntana jäämme kokonaisuutena plussalle, kun ko. henkilö saa elämänsä hallintaan ja mahdollisesti työllistyy. Kun päinvastaisessa tapauksessa voisi käydä niin, että henkilö päättää kokonaan heittäytyä yhteiskunnan elätiksi.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Loppuraportin loppusanoissa sanotaan: "Maakunta- ja sote- uudistus on laaja ja merkittävä uudistus, jossa luodaan kokonaan uusi hallinnollinen organisaatiotaso. On ilmeistä, että uudistus koskettaa lukematonta määrää tietojärjestelmiä. Siksi tämä loppuraportti ei ole voinut muuta kuin sivuta maakunta- ja sote- uudistukselle tärkeitä tietojärjestelmäkysymyksiä. Projektityöskentelyn aikana ei ole ollut mahdollista ottaa kantaan siihen, miten yhteiseksi tekemiseksi päätetyt ratkaisut tulee toteuttaa." Toisin sanoen tässäkin on tehty pitkälle menevää valmistelutyötä asiassa, josta ei ole vielä edes päätetty.

Kaiken kaikkiaan näyttää selvältä, että jos sote-uudistus menee läpi vuosien täysi kaaos tietojärjestelmissä on tosiasia. Kokemuksesta tiedetään, että noin monimutkaisista IT-projekteista jopa noin kymmenesosa menee täydellisesti mönkään. Hätäily ja monimutkaisuus vielä monin verroin pahentavat tilannetta. Ainoa "hyvä puoli" asiassa on, että liiketoiminta varmasti lisääntyy, mutta kääntöpuolella on sitten vain lisää kustannuksia ja toiminnallisuuden heikkenemistä. Hiukset näissä sote-jutuissa nousevat yhä enemmän pystyyn.

Nyt edetään kaikilta osin maakuntauudistuksen ja valinnanvapauden ehdoilla kun pitäisi edetä terveydenhuollon ja sen hallinnan ehdoilla. Hallituksen malliin nähden ylivertaisia ratkaisuja on olemassa. Tietotekniikan suhteen keskeisintä olisi pelkistää terveydenhuoltojärjestelmä niin yksinkertaiseksi kuin mahdollista. Miksi tehdä juuri päinvastoin, kun sen lopputulos on tiedossa.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Kalevi tai muut kuulolla olijat!

Tiedättekö kertoa siitä ns. Viron mallista eli kootusta digitietojärjestelmästä jotain, joka on kuulema kuin entisaikainen ison viraston leveä "virastokäytävä", josta aukeaa ikään kuin "ovet" henkilön tietoihin, jokainen "omaan huoneeseensa". Eli käytävältä avautuisi ovet yhden oven kautta potilastietoihin, toisen oven kautta opiskelu- ja työhistoriaan, kolmannen verotietoihin, neljännen palkkatietoihin, viidennen kiinteistörekisteritietoihin jne.

Ja sitten näiden "huoneiden" eli tietovarantojen avaimet annetaan vain niille tahoille, joille se tietosuojakäytäntöjen mukaan on mahdollista uuden EU:n tietosuoja-asetuksen mukaan.

Miksi Suomi ei voisi ottaa käyttöön tätä Viron jo kokeiltua mallia sote- ja maakuntauudistuksessaan? Siis jos se uudistus nyt tulee ylipäätään.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Tietosuojavaltuutetun toimisto:

"Usein kysyttyä terveydenhuollosta", tässä hyvä informatiivinen linkki:

https://tietosuoja.fi/usein-kysyttya-terveydenhuolto

- katso eri asiakokonaisuudet avautuvan sivun vasemmanpuoleisesta laidasta:

EU:n tietosuoja-asetus
Henkilötunnus
Internet
Kameravalvonta
Mobiilipaikannus
Pankkitoiminta
Puhelut
Terveydenhuolto
Työelämä

PS. Katso myös aikaisempi blogini "Lausuntopyyntö hallituksen esityksestä uudeksi asiakas- ja potilaslaiksi":

http://kirsiomp.puheenvuoro.uusisuomi.fi/258602-la...

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Löysinkin US:n tuumailuja vuodelta 2012:

1 800 000 000 €:n hanke: Tämä on Suomen ja Viron ero

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/53415-1-800-000-0...

PS. katsokaa myös kommentit tekstin alta

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Vaikka viittaamasi kirjoitus on jo kuusi vuotta vanha, ollaan edelleen samassa tilanteessa paitsi, että rahaa todennäköisesti palaa enemmän kuin silloin arvioitiin.

Kiinnitin erityisesti huomiota siihen, että vanhojen tietojen konvertointi olisi miljardikustannus. Ei olisi temppu eikä mikään liittää asiakkaiden vanhat sairauskertomukset uuden järjestelmän tekstimuotoisiksi liitteiksi. Sitten mikäli vanhoja tietoja halutaan uuteen järjestelmään muutenkin, ne vietäisiin sinne tarpeen mukaan käsityönä (ei tietenkään lääkärityönä). Kun vain välttämättömät tiedot näin siirrettäisiin, ei siitä voisi syntyä suuria kustannuksia.

Muutenkin linkki oli ihan hyvä poiminta, sillä se tuo korostetusti esille kaikkien ohjelmoijien tunteman tosiasian, että hallituksen suunnittelemasta monimutkaisesta sote-uudistuksesta tulisi olennaisesti (miljardiluokassa) lisää tietojärjestelmäkuluja. On ihan posketonta yrittää väittää muuta. Poliitikot pitäisi panna vastuuseen katteettomista puheista. Samat toiminnallisuudet, joita nyt suunnitellaan olisi halvempaa toteuttaa yksinkertaisesti vain siirtämällä terveydenhuollon rahoitus kokonaisuudessaan valtiolle Samalla ohjelmistojen käyttövarmuudesta tulisi olennaisesti parempi ja olisi varaa kehittää pidemmälle meneviä järjestelmiä.

Yleinen käsitys on, että yksityisten isojen terveysfirmojen tietojärjestelmät toimivat suhteellisen hyvin kun taas julkisella puolella ne tiettävästi syövät kohtuuttomasti työpanosta. Esimerkiksi Terveystalolla on yksi ja yhteinen tietojärjestelmä koko maassa kun taas julkisella puolella on tavaton sekamelska. Tämä on kuvaava esimerkki siitä mihin monimutkainen järjestelmä johtaa ja mitkä ovat keskitetyn järjestelmän edut. Maakuntaratkaisulla annettaisiin kaikissa suhteissa yksityisille suuryrityksille merkittävä etulyöntiasema mittakaava- ja synergiaetujen hyödyntämisessä. Kun siihen vielä lisätään poliitikkojen julkisella puolella mukana olon tuoma kankeus ja asiantuntemattomuus, voi kyllä povata, että hallituksen sote-uudistus johtaisi aika pian koko terveydenhuollon yksityistämiseen. Luultavasti terveydenhuolto pelaisi, mutta hinta olisi kova.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

ICT-PALVELUKESKUS VIMANA OY
MAAKUNTIEN DIGIPALVELUT
PETER SOINU, RAIMO KANGASKOSKI
Esiselvitysprojektien päätösseminaari 19.6.2018

https://alueuudistus.fi/documents/1477425/8804605/...

Sivulta 16:

- - "Hankkeen myötä syntyy koko Suomen kattava tietotuotannon ja johtamisen ympäristö, joka on ainutlaatuinen koko maailmassa. Tiedon hyödyntämisen mahdollisuudet nousevat kaikkialla Suomessa samalle tasolle kuin parhaissa yliopistosairaaloissa tällä hetkellä."- -

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Katsokaapa blogitekstini toiseksi ylimmäistä kuvaa teksteineen (KUVA 12), ja verratkaa sitä juuri alimmaiseksi kuvaksi lisäämääni Hesarissa tänään olleeseen mielipidekirjoitukseen, joka on otsikoitu "Iäkkäät vanhempani ovat vankeina omassa yksiössään".

Arveletteko, että omien vanhempienne - ja myöhemmin oman itsenne - kotihoito onnistuu näiden soteuudistuksen tuomien "lennonjohtotornien" kautta?

Ottakaapa kantaa!

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Minä olen ottanut kantaa Viron väylän erinomaisuuden puolesta 7 videossa I http://metayliopisto.fi/?s=Viro
Olen IT alan tohtori, erikoistunut järjestelmädiagnostiikkaan ja kybernetiikkaan.
En näe Suomen soten IT arkkitehtuurissa tolkun tolkkua. Sitä junailee Valtiovarainministeriö,koska ei ole parempaa elintä. Siinä yksi peru@ssyy sotkuihin.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Erkki, kuuntelin ja katselin esityksiäsi. Olivat teoreettisia, eivät tähän minun suoraviivaiseen tarkasteluuni sopivia.

Tiedätkö kertoa siitä ns. Viron mallista eli kootusta digitietojärjestelmästä jotain, joka on kuulema kuin entisaikainen ison viraston leveä "virastokäytävä", josta aukeaa ikään kuin "ovet" henkilön tietoihin, jokainen "omaan huoneeseensa"? Eli käytävältä avautuisi ovet yhden oven kautta potilastietoihin, toisen oven kautta opiskelu- ja työhistoriaan, kolmannen verotietoihin, neljännen palkkatietoihin, viidennen kiinteistörekisteritietoihin jne.

Ja sitten näiden "huoneiden" eli tietovarantojen avaimet annetaan vain niille tahoille, joille se tietosuojakäytäntöjen mukaan on mahdollista uuden EU:n tietosuoja-asetuksen mukaan.

Näetkö, Erkki, että Suomi voisi ottaa käyttöön tätä Viron jo kokeiltua mallia sote- ja maakuntauudistuksessaan?

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Hei Kirsi, tämähän on mielenkiintoinen määritelmä:
"Tiedätkö kertoa siitä ns. Viron mallista eli kootusta digitietojärjestelmästä jotain, joka on kuulema kuin entisaikainen ison viraston leveä "virastokäytävä", josta aukeaa ikään kuin "ovet" henkilön tietoihin, jokainen "omaan huoneeseensa"? Eli käytävältä avautuisi ovet yhden oven kautta potilastietoihin, toisen oven kautta opiskelu- ja työhistoriaan, kolmannen verotietoihin, neljännen palkkatietoihin, viidennen kiinteistörekisteritietoihin jne."

Hyvin kerrottu, mutta eihän sellainen lapsi ymmärrä ilmapalloa, joka ei ole sitä koskaan nähnyt. Esitykseni lähtevät kauempaa: arkkitehtuureista ja rajapinnoista, joita Suomessa kyllä ymmärtää tuhannet ihmiset. Kuitenkaan Tiviassa (Tietotekniikan liitto) kukaan sen johtohenkilöistä ei halunnut keskustella minun kanssa ideapäivästä, millä kehitettäisiin Suomelle ideaalinen tietoyhteiskuntakonsepti, "uusi normaali".

Tuo mitä yllä kerroit tietovarannoista, ei ihan riitä, koska tietojen pitää myös liikkua "huoneista" toiseen: asiakas, pankki, sote jne, mutta tämä kaikki on ihan perustietojenkäsittelyä. Se edellyttää kyllä integraatiota ja kovasti yksiteistetyssä valinnanvapaudessa integrointi saattaa olla mahdoton toteuttaa, sillä Pihlajalinnalla on oma intressinsä, samoin Terveystalolla ja Mehiläisellä ja TietoEnatorilla ja CGI:llä tai Apottilla ja Jan Vapaavuorella...

Jos edistäminen on valtataistelua, se muuttuukin taantumukseksi.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Erkki, ymmärsin toki kaikki ne teoreettiset mallit, joita esityksessäsi toit esille, mutta niistä malleista pitäisi sinun päästä eteenpäin niin, että voisit sanoa, että sinulla on jotakin parempaa tarjottavaa kuin, mitä nyt ollaan suunnittelemassa, vrt. aikaisemmat kommentit.

Eli sinun pitäisi päästä enemmän konkretiaan; ei nykypäättäjillä ole aikaa katsella sinun esityksiäsi - tai no, ei ainakaan noin montaa, kuin eilen minä kuuntelin ja katselin.

Olisiko ne puolen tusinaa Viron mallista kertovaa esitystä voinut tiivistää yhdeksi esitykseksi, jossa tuot vain sen esiin, mitä sinä ja sinun mallisi voisi tuoda enemmän kuin muiden tarjoamat mallit sote- ja maakuntahallinnon IT-järjestelmiin?

Erkki, olen liiketalousihminen ja sielultani ikiyrittäjä - en tietokone- ja IT-nörtti. Ne jätän suosiolla muille.

Tämän kyllä alleviivaan:

"Jos edistäminen on valtataistelua, se muuttuukin taantumukseksi".

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Erkki, tämän "joka on kuulema kuin entisaikainen ison viraston leveä "virastokäytävä", josta aukeaa ikään kuin "ovet" henkilön tietoihin, jokainen "omaan huoneeseensa"? Eli käytävältä avautuisi ovet yhden oven kautta potilastietoihin, toisen jne..." muistan joskus katselleeni ja kuunnelleeni ihan vaan televisiosta monia vuosia sitten. En ole tätä "ilmapalloa" nähnyt.

Ja eihän niitä "ilmapalloja" tarvitse konkreettisesti nähdä: Tietää, että niitä voi olla punaisia, sinisiä, isoja, pieniä...

Otathan tämän kuitenkin huumorilla :)

Mukavaa päivänjatkoa!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset