Selviävätkö Kolme Pientä Porsasta Ison Pahan Suden kynsistä?
Hallitus päätti kevään 2018 kehysriihessä käynnistää seuraavat uudet hankkeet:
I. Toimintatapojen uudistaminen ja hallinnon kehittäminen
Kehityspolitiikan ja kehitysyhteistyön toimintatapojen uudistaminen (UM)
Lunastuslain uudistaminen (OM)
Julkisia kuulutuksia koskevan menettelyn uudistaminen (OM)
Hallituksen esitysten laatimisohjeiden uudistaminen (kansallinen liikkumavara EU-säädös- ten täytäntöönpanossa) (OM)
Sisäisen turvallisuuden portaali perustetaan (SM)
HE laiksi henkilötietojen käsittelystä Puolustusvoimissa (PLM)
KEMERA-päätösten automatisointi (kestävän metsätalouden rahoitus) (MMM)
Maatalousmaan kuivatustuki (MMM)
Maataloustuotannon valvonnan kehittäminen (MMM)
Vesiviljelyn luvitusjärjestelmä (MMM)
Rakennusperinnön suojelua koskevan lainsäädännön muuttaminen (YM)
Kuntayhteistyö kuntien rakennusjärjestysten kehittämiseksi (YM)
Ympäristönsuojelulain ja vesilain lupamenettelyjen sähköistäminen (YM)
Valmisteverotuksen ja autoverotuksen menettelylainsäädännön uudistaminen (VM)
Tilastolainsäädännön kokonaistarkastelu (VM)
Valtionavustuslain muutos (VM)
Nimikirjalainsäädännön uudistaminen (VM)
Kiinteistövarallisuuden luovutuslain muutos (VM)
Koulutuskorvaukset (VM)
Lisäksi: Päätetään yksi yhdestä -periaatteen pilottihankkeen mahdollisesta laajentamisesta 2–4 ministeriöön lainsäädännön arviointineuvoston suosituksen jälkeen (kaikki ministeriöt)
II. Kansalaisten arjen helpottaminen ja vapaaehtoistoiminnan edistäminen
Päiväkodin ja kodin välinen yhteistyö (OKM)
Ylioppilaskirjoitusten uusimiskertojen rajoitteiden poistaminen (OKM)
Lukion ympärivuotisen haun mahdollistaminen (OKM)
Mobiiliajokortti (selvitetään mahdollisuuksia ottaa käyttöön kansallisella tasolla) (LVM)
Opiskelu työttömyysetuudella (TEM)
Tavara-arpajaiset ja arvauskilpailut (arpajaislain muutos) (SM)
Rahapelit ja rahapeliavustukset (asetusmuutokset) (SM)
Järjestyksenvalvojat (siirrytään ilmoitusmenettelyyn) (SM)
Poliisi-ilmoitukset (sähköistäminen)(SM)
Yleisötilaisuuksien pelastussuunnitelmat (asetusmuutos)(SM)
Maankäyttö- ja rakennuslain muutos (kuluttajille mahdollisuus valita itselle sopivin lämmitystapa) (YM)
Sosiaalihuollon työtoimintoja koskevan lainsäädännön uudistus (STM)
FIMEA/lääkkeiden haittavaikutusten raportointi-ja hallinnointijärjestelmän uudistaminen (STM)
Lapsi-ja perhepalveluiden (LAPE) -muutosohjelmalla luodaan perhekeskustoimintamalli kaikkiin maakuntiin (STM)
Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa (STM)
III. Yritystoiminnan edistäminen
Osakeyhtiön peruspääomavaatimuksen (2500 e) poistaminen (OM)
Rakennuttajana toimivan henkilön tiedonantovelvollisuuden keventäminen (Verotusmenettelylaki 15 §) (VM)
Ennakkoperintärekisterin julkisten tietojen julkaiseminen avoimena datana (VM)
Tappioiden vähentäminen omistajanvaihdostilanteissa (VM)
Öljynsuojamaksusta ja öljynjätemaksusta luopuminen (VM)
Aktiiviviljelijämäärityksen helpottaminen (MMM)
Eläinten merkinnät ja rekisteröinti (MMM)
Kevennetään viestintäverkkojen ja -palvelujen varmistamista koskevia vaatimuksia radiotoiminnan harjoittajien osalta (LVM)
Päivitetään Liikenneviraston maantielain (503/2006) nojalla antamat määräykset tienvarsimainonnasta ja -ilmoittelusta sekä johtojen ja kaapelien sijoittamisesta (LVM)
Matkustaja-alusturvallisuusdirektiivin muutosten kansallinen voimaansaattaminen ja eräitä muita muutoksia (LVM)
Tilintarkastusrajojen nostaminen (TEM)
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kaivoslain muuttamisesta (TEM)
Työsuojeluviranomainen (aluehallintovirastot) on laajentanut sähköisen asioinnin palveluaan työnantajille (STM)
Rauhoitettujen eläinten aiheuttamien vahinkojen korvausjärjestelmää koskevan lainsäädännön uudistaminen (YM)
Valtioneuvoston asetus eräiden jätteiden jäteluonteen päättymisestä (YM)
Hallitus tekee selvityksen siitä, kuinka nykyisiä lupakortti-käytäntöjä voidaan selkeyttää, kun kyse on toimialojen itsesääntelystä
IV. Robotiikan ja tekoälyn hyödyntäminen hallinnossa
Robotiikan ja tekoälyn käyttö Maahanmuuttoviraston asiakaspalvelussa (SM)
Muut Maahanmuuttoviraston UMA -hankkeessa kehitettävät robotiikka- ja tekoälyhankkeet (SM)
V. Korkeakoulu-ja tiedepolitiikan edistäminen
Tutkimusrahoituksen hakemisen helpottaminen (OKM)
Koulutusvastuita koskevan sääntelyn joustavoittaminen (OKM)
Tutkintokoulutusta koskevan sääntelyn joustavoittaminen (OKM)
Jatkuvan opiskelijavalinnan mahdollistaminen (OKM)
Lähde:
RATKAISUJEN SUOMI:
HALLITUKSEN TOIMINTASUUNNITELMA
2018 – 2019
http://valtioneuvosto.fi/documents/10184/321857/Hallituksen+toimintasuun…
—-
Katso alla, kuinka Kolme Pientä Porsasta selviytyivät
https://
Siinäpä on nähtävissä miten aikaansaapa on hallitus DI johdolla ei mitään höttöpopulistia vaan totista tehokasta etenemistä Suomen parhaaksi ja eduksi.
Blogistille kiitos että huomaa hallituksen aikaansaamisen.
Ilmoita asiaton viesti
Seppo, kiitos kommentistasi. Noinkin asian voi nähdä.
Itse kyllä olisin taipuvainen ajattelemaan niin, että olisikohan hallitus nyt ottanut liian monia ja liian isoja tavoitteita ja meneeköhän niistä mikään maaliin asti?
Onko sadun Iso Paha Susi tosiasiassa hallituksen oma kunnianhimo – jopa suuruudenhulluus?
Vähemmän voisi olla enemmän.
Ilmoita asiaton viesti
Jos minulta kysyttäisiin, jakaisin kaikki hankkeet a) yhteiskuntaa edistäviin hankkeisiin, jotka tuovat jatkossa menestystä ja kilpailukykyä ihan oikeasti sekä b) niihin, jotka parantavat nykytilannetta eli siis säilyttävät samalla toimintoja, mutta entistä paremmin.
Hankkeet tyyppiä b) voisi delegoida niin, ettei hallitus ja Eduskunta niihin tuhraisi aikaansa, sillä ne eivät ole strategisia.
Hankkeisiin tyyppiä a) pitäisi saada valtakunnan parhaat osaajat mukaan verkostoitumaan ja joukkoistamisella saataisiin tulosta aikaan ja päästäisiin lähemmäksi Viroa IT-alalla sekä muilla aloilla eteenpäin, valitussa prioriteettijärjestyksessä. Valtakunnan pitäisi kehittää elinkeinoelämää parhaan tiedon mukaisesti, mitä maailmalta saa. Nyt se jää kokonaan tekemättä.
Kohta IV (tekoäly) on mielestäni epäonnistunut. Se karahti kiville. Kun kävin parissa tapahtumassa, ne osoittautuivat hölynpölyksi, eivätkä tarjoa minkäänlaisia yhteistyömahdollisuuksia alan tohtorillekaan. Kenelle sitten?
Yliopistojen tilanne (V) on Suomessa ahdistava. Juuri eilen Koivula kirjoitti Tampereen yliopiston tilanteesta. Mikä niitä laittaisi kuntoon: poliisi vai pappi vai selvitysmies?
Suomeen pitäisi saada tiedeministeriö, jolle annettaisiin valtuudet keskittyä vaikkapa Suomen yhteiskunnan kehittämiseen, objektiivisesti. Silloin alkaisi menestystä tulla.
Ilmoita asiaton viesti
Erkki, ihan hyviä argumentteja. Voisihan se uusi ministeriö olla tiede- ja innovaatioministeriö. Tieteen avulla ja kautta kaupallistettuihin ideoihin eli innovaatioihin.
Ilmoita asiaton viesti