Kirsiomp

Niinistön kolmesta rauhasta kaksi jo mennyt: yhteiskuntarauha ja luonnonrauha

Hallituksen aktiivimalli on vienyt yhteiskuntarauhan, ja se, että rakentamis- ja ympäristöasioista valittaminen KHO:een edellyttää valituslupaa 1.1.2018 alkaen, on vienyt luonnonrauhan.

Ympäristöministeriön 19.12.2017 Tiedote:

http://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Tiedotteet/Rakentamis_ja_ymparistoasioista_valittam(45485)

Keskisuomalainen-lehti uutisoi ansiokkaasti samaan aiheeseen su 14.1.2018: "Hallitus on tukkimassa tärkeän valitustien ympäristöasioissa - Vaiennetut virkamiehet" -artikkelillaan (Janne Laitinen).

Nyt uudet ympäristö- ja luonnonsuojelulait yhdistettynä kuntien agressiiviseen kaavoituspolitiikkaan aiheuttavat sen, että yksittäisellä ihmisellä eikä viranomaisilla ole enää oikeutta puuttua asioiden kulkuun virallisia lainmukaisia valitusteitä käyttäen.

Em. YM:n tiedote 19.12.2017:

"Ympäristöministeriö ja oikeusministeriö tiedottavat Tasavallan presidentti on tänään vahvistanut eräiden ympäristölakien muutokset, jotka koskevat muutoksenhakua ympäristöasioissa.

Lainmuutosten mukaan valitettaessa korkeimpaan hallinto-oikeuteen vaaditaan jatkossa valituslupa lähes kaikissa ympäristönsuojelulain, vesilain, maankäyttö- ja rakennuslain sekä maa-aineslain mukaisissa päätöksissä.

Lainmuutokset perustuvat pääministeri Juha Sipilän hallitusohjelmaan, jonka mukaan valituslupajärjestelmän soveltamisalaa tulee laajentaa ja ottaa se laajamittaisesti käyttöön rakentamis- ja ympäristöasioissa.

Valituslupaa on haettava, jos aikoo valittaa hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Uudistus ei koske valtioneuvoston päätöksiä, sillä niissä korkein hallinto-oikeus on ensimmäinen oikeusaste.

Valituslupa tarvitaan jatkossa myös valitettaessa hallinto-oikeuden tekemistä luonto- ja lintudirektiivien lajeista johtuvista poikkeuslupapäätöksistä. Nämä poikkeuslupapäätökset ovat myös tarkastelussa nyt käynnissä olevassa yhden luukun palvelujen lakihankkeessa.

Lakimuutokset vähentävät korkeimman hallinto-oikeuden tekemien ratkaisujen määrää. Pitkällä aikavälillä uudistuksen on tarkoitus vapauttaa korkeimman hallinto-oikeuden resursseja, jolloin sillä on mahdollisuus käsitellä esimerkiksi yhteiskunnallisesti merkittäviä valitusasioita nykyistä nopeammin.

Ympäristönsuojelulain nojalla annettaviin ympäristöministeriön päätöksiin haetaan jatkossa muutosta Vaasan hallinto-oikeudelta eikä enää ensiasteena korkeimmalta hallinto-oikeudelta. Vesitalouslupien sekä vesitalouslupien ja ympäristölupien yhteiskäsittelyasioita koskevat valituskirjelmät toimitetaan jatkossa suoraan Vaasan hallinto-oikeudelle eikä enää asiasta päättäneelle viranomaiselle. Lakimuutokset tulevat voimaan 1.1.2018."

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (13 kommenttia)

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Huom! YM:n tiedote löytyy tästä:

http://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Tiedotteet/Rakentamis_ja_ymparistoasioista_valittam(45485)

Käyttäjän harrimakipetaja kuva
Harri Mäki-Petäjä

Joku ongelma Kirsillä on linkeissä, mutta aktivoitumattoman linkin saa aukeamaan kun sen "maalaa" ja klikkaa sen jälkeen hiiren oikealla painikkeella, jolloin voi tehdä googlehaun.

Tässä uutta asiaa kohua herättäneeseen aktiivimalliin liittyen. Pääministeri Juha Sipilä (kesk) näpäytti yrityksiä vuoden ensimmäisellä pääministerin haastattelutunnilla sunnuntaina. Paljon kohua ja porua herättäneestä aktiivimallista puhuttaessa Sipilä korosti, että jokaiselle työttömälle suomalaiselle pitäisi löytää joka toinen viikko kolmen tunnin työjakso esimerkiksi yksityisperheistä tai yrityksistä. Pääministeri Sipilän mukaan työnantajat ovat lampaita, mikäli he eivät pysty tarjoamaan työttömille pätkätöitä. http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201801162200671517...

Yrittäjä vastaa pääministerille Hesarissa: Työpaikat eivät ole muutaman tunnin pysäkkejä eivätkä työntekijät pysäkeille heitettäviä säkkejä. Yrityksessämme me koulutamme henkilöstöä omalla kustannuksellamme ja kehitämme toimintaa, jotta pärjäisimme globaalissa kilpailussa. Näin kuuluu tehdä. Lisäksi huolehdimme joka ikisestä velvoitteesta, joka yrityksiä koskee ja joita yrityksille asetetaan koko ajan lisää. Palkkiona tästä toimin­nasta kuulen olevani lammas. https://www.hs.fi/mielipide/art-2000005525626.html

Kansalaisaloite aktiivimalliin liittyen löytyy täältä https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2810

Käyttäjän harrimakipetaja kuva
Harri Mäki-Petäjä

Rakentamis- ja ympäristöasioista valittaminen KHO:een tosiaan edellyttää valituslupaa 1.1. alkaen.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Kokeilen uudelleen aktivoida linkin:

http://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Tiedotteet/Rakentamis_ja_ymparistoasioista_valittam(45485)

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Kolmas kerta toden sanoo. Tässä YM:n tiedotteeseen linkki:

http://www.ym.fi/fi-FI/Ajankohtaista/Tiedotteet/Rakentamis_ja_ymparistoasioista_valittam(45485)

Tässä toinen linkki "Aidosti palkitseva aktiivimalli" -kansalaisaloitteeseen, jolla palautetaan Niinistön "kolmesta rauhasta" yhteiskuntarauha:

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2810

Toivottavasti linkit nyt näkyvät, t. Kirsi

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Kaavoituksen sujuvoittamiseen perustettiin toimikunta jota veti ministeri Lauri Tarasti.
YMPÄRISTÖMENETTELYJEN SUJUVOITTAMINEN JA TEHOSTAMINEN

"Tavoitteena on, että investointi- ja elinkeinohankkeet voivat edetä sujuvasti ja tehokkaasti ympäristönsuojelun tavoitteista tinkimättä. Arvioin- tityön valmistumisen määräajaksi asetettiin 28.2.2015.

Arviointiryhmän puheenjohtajana on toiminut ministeri Lauri Tarasti ja ryhmän jäseninä lainsäädäntöjohtaja Riitta Rönn ympäristöministeriöstä sekä johtaja Mari Pantsar Sitrasta. Arviointiryhmän asiantuntijana on toiminut oikeustieteen tohtori Kari Kuusiniemi korkeimmasta hallinto-oikeudesta ja ryhmän sihteerinä johtava asiantuntija Tiina Kähö Sitrasta."

Tutkimusryhmän tuottamat tausta-aineistot ovat luettavissa ympäris- töministeriön verkkosivuilla http://www.ym.fi/fi-FI/Lainsaadanto kohdassa ”Julkaisuja”.

Tämän jälkeen nostettiin hallinto-oikeuksien valituksen hintaa kaksinkertaiseksi, ainakin tuulivoimakaavat ruuhkauttivat hallinto-oikeudet aiemmin. Nyt seuraaviksi tarvitaan lupa että saa esittää valituksen vallan väärinkäytöksistä.
Kotitalouksia ajetaan tällä politiikalla ahtaalle, kts. mitä syöttötariffi tuulivoimalle aiheutti:

MIKÄ TASAVERO ON NOUSSUT SUOMESSA LÄHES 260% VUODESTA 2010, JONKA KERTYMÄ VALUU PÄÄOSIN ULKOMAILLE?
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/267...

Sähköveron korotukset on jäänyt ihmisiltä siirtomaksujen korotusten varjoon. Jos Suomessa korotettaisi lyhyellä aikavälillä jotain muuta verotusta tuo n. 260% niin nousisi ihan varmasti hirveä haloo?

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Täyttä asiaa "nykyinen hallitus on muuttanut luonnonsuojelu- ja ympäristölakeja niin, että yksittäisen kansalaisen on lähes mahdotonta vaikuttaa esimerkiksi oman asuinkuntansa kaavoitukseen".

Olen kirjoittanut monet kerrat mm.

http://sanna50.puheenvuoro.uusisuomi.fi/232658-mur...

http://sanna50.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229291-jul...

http://sanna50.puheenvuoro.uusisuomi.fi/234242-mur...

http://sanna50.puheenvuoro.uusisuomi.fi/226903-lai...

http://sanna50.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229291-jul...

Eri lakien vaatimukset sivutetaan lupia myönnettäessä. Nyt vielä asukkaiden tilanne menee entistä pahemmaksi.
Ympäristövalvonnan tarkoituksena on varmistaa, että ympäristössä tapahtuvat toiminnot ovat lainsäädännön sekä viranomaisten myöntämien lupien ja määräysten mukaisia. Kivenlouhinnassa ja murskaamoilla Ympäristölupa ei perustu ympäristösuojelulakiin ja –asetukseen. Maa-aineslakiin sekä räjähdysainelakiin.

Hallinto-oikeudet tuovat päätöksissään esille ” emme ole huomioineet räjäytystoiminttaa, koska se kuuluu erityislainsäädännön piiriin”.

Tukesin lupa jätetty hakematta tietoisesti. JOKAINEN pysyvä ja tilapäinen räjäytystyömaa tarvitsee omat luvat Tukesilta, koskien käyttöä, käsittelyä, valmistusta ja varastointia. Samoin asukkailla on oikeus tulla kuulluksi ja valittaa hallintolain mukaan. Lupahakemus on tehtävä kirjallisesti. Muilta osin lupahakemuksen käsittelystä säädetään hallintolaissa. Asukkailla olisi valitusmahdollisuus siitä erikseen Tukesin luvista.
Tukesin luvat olisi pitänyt selvittää jo maa-aines- ja ymp.luvissa.

Kansalaiset ympäri Suomen ovat joutuneet täysin mielivallan kohteeksi, koska ympäristölupaa käsiteltäessä olisi otettava huomioon toiminnan kaikki ympäristövaikutukset, jolloin räjähdysaineet ja niistä aiheutuvat vaarat, käsittely, käyttö, varastoinnit jätetään selvittämättä. Asutus saa tietämättään valtavan räjäytystyömaan pihapiiriinsä. Vaikka YSL 181 § pykälän seuraus tulee esille räjäytystyössä. Räjäytystoiminta on laitonta! Ympäristö- ja maa-ainesluvissa on huomioimatta onnettomuusvaarallinen räjäytystyö.

Ympäristölainsäädännön mukaisessa lupamenettelyssä muun ohella kiinnitettävä huomiota onnettomuusriskeihin ja räjähdysainelainsäädäntö sisältää monia sellaisia turvallisuus- ja ympäristönsuojeluvaatimuksia, joiden noudattaminen on myös ympäristölupakäsittelyssä otettava huomioon.

Murskaamo/louhimo toiminnasta aiheutuu yhdessä muiden toimintojen kanssa sellaista maa-aineslain tarkoittamaa vaaraa, haittaa, joka ei ole lupamääräyksin hallittavissa.
Lupaviranomaisille kuuluu huomioida, että käyttö/käsittely/varastointi, kuljetus louhintaräjähteiden käyttöä säätelevät ohjeet, lait ja asetukset ja niiden noudattamatta jättäminen aiheuttaa maa-aineslain mukaisen arvion toimintaan liittyvistä riskeistä, onnettomuuksien estämiseksi.

Turvallisuusnäkökohdat onnettomuusriskin osalta olisi pitänyt varmistaa TUKES:n luvassa joita ei pystytä edes hakemaan asutuksien läheisyyden vuoksi. Lupahakemus on tehtävä kirjallisesti. Muilta osin lupahakemuksen käsittelystä säädetään hallintolaissa.

Kaavan vastaista toimintaa:
Kaavassa on huomioitava. YSL:n sijoituspaikan valintaa lupaharkinnassa toteuttamatta.
Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999, MRL) myötä myös kaavoituksen ohjausvaikutus ympäristölupakäsittelyyn on tehostunut.Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta 3.6.2005/390

20 § Kaavan huomioon ottaminen vaarallisia kemikaaleja tai räjähteitä valmistavien, käsittelevien tai varastoivien tuotantolaitosten sijoituksessa tulee ottaa huomioon sijoituspaikan ja sen ympäristön nykyinen ja tuleva maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) mukaisessa oikeusvaikutteisessa kaavassa osoitettu käyttötarkoitus samoin kuin aluetta mahdollisesti koskevat kaavamääräykset. Kemikaaliturvallisuuslaki 17-20§.

Ympäristölupa ei perustu ympäristösuojelulakiin ja –asetukseen.

Ympäristölainsäädännön mukaisessa lupamenettelyssä on muun ohella kiinnitettävä huomiota onnettomuusriskeihin ja kemikaalilainsäädäntö (räjähdysainelaki) sisältää monia sellaisia turvallisuus- ja ympäristönsuojeluvaatimuksia, joiden noudattaminen on myös ympäristölupakäsittelyssä otettava huomioon.

Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain 390 / 2005 tarkoituksena on ehkäistä ja torjua vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden valmistuksesta, käytöstä, siirrosta, varastoinnista, säilytyksestä ja muusta käsittelystä aiheutuvia henkilö, ympäristö ja omaisuusvahinkoja. Lain tarkoituksena on lisäksi edistää yleistä turvallisuutta.

Ennakkopäätös KHO:20 8.4.2014/1153: liittyy myös YMP lain tarkkailutietoihin 109 § . Sadat murskaamo tapaukset menee läpi oikeusasteissa vaikka räjäytystoimintaa ei ole huomioitu ympäristöluvissa/maa-ainesluvissa ja asukkailla ei ole ollut hallintovalitus mahdollisuutta Tukesin luvista. KHO: n ratkaisussa kuitenkin vahvistetaan räjähdysaineiden tietojen saanti ja ovat YSL tarkkailutietoja 109 §.

Oikeusasteet myöntävät lupia vastoin maa-aineslain ja asetuksen vaatimuksia vaikka:
Maa-aineslaki 11 § edellyttää ainesten ottamista koskevaan lupaan on liitettävä määräykset siitä, mitä hakijan on noudatettava hankkeesta aiheutuvien haittojen välttämiseksi tai rajoittamiseksi, jolleivät sanotut seikat käy ilmi ottamissuunnitelmasta. (9.12.1983/928) Maa-aineslaki 3 § mm. vaara ehdottomasti kielletty = räjähdysaineet, hankkeesta aiheutuva haitta, vaara. Ottamissuunnitelma 11 §.
Valtioneuvoston asetuksella maa-ainesten ottamisesta 926/2005 säädetään lupahakemuksessa esitettävistä tiedoista. 4) Tämä tarkoittaa selvitystä ympäristöhaittojen vähentämiseksi suunnitelluista toimenpiteistä, arvio toimintaan liittyvistä riskeistä, onnettomuuksienestämiseksi suunnitelluista toimista sekä suunnitelma toiminnan ympäristövaikutusten tarkkailusta.

- Maa-aineslaki 3 § mm. vaara ehdottomasti kielletty = räjähdysaineet, hankkeesta aiheutuva haitta, vaara. Ottamissuunnitelma 11 §.

Erilaisissa louhinnoissa räjähdysaineen koostumus ja typpipitoisuus vaihtelee, mutta pahimmillaan kilosta jää maastoon jopa 800 g typpeä.
Tämä on havaittu Eduskunnassakin: Lupien käsittelyssä, ei typen tuomiin ongelmiin ole kiinnitetty huomiota. Hulevesien mukana typpeä kulkeutuu maastoon ja vesistöihin. Millä tavoin kivilouhimoiden räjäytys-toiminnasta aiheutuvat typpipäästöt otetaan huomioon kivilouhosten ympäristö-luvissa ja mihin välittömiin toimiin hallitus ryhtyy louhoksilta vesistöihin kulkeutuvien typpi -päästöjen minimoimiseksi:

Eduskunta kysymyksen on tehnyt KK 1194/2010 v. Timo Juurikkala
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Document...

Hakemuksissa toiminta-alueen vedet johdetaan ympäristöön ojiin. Riskejä maaperään ei ole huomioitu millään lailla vaikka . Maa-ainesten oton yhteydessä maahan voi päästä haitta-aineita esimerkiksi maansiirtokoneiden tai polttoainesäiliöiden öljyvuodoista. Tiedot jäteveden sisältämien aineiden pitoisuuksista puuttuu kokonaan ja seuranta.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Kysymys/Document...

Tässä eduskunnalle esitetyssä asiassa tuodaan esille mm. " Vaikka
louhimoiden/murskaamojen ympäristölupahakemuksissa on huomioitu mm. vesien käsittely, ei typen tuomiin ongelmiin ole kiinnitetty riittäväs-
ti huomiota. Hulevesien mukana typpeä kulkeutuu maastoon ja vesistöihin".

Veden käsittelyä ei ole huomioitu sadoissa tapauksissa viranomaiset eikä hallinto-oikeudet vaikka ympäristölupahakemuksissa ne olisi huomioitava.

Ihmisiltä on pilaantuneet kaivot ympäri Suomen. Saan jatkuvasti yhteyksiä kuinka hulevedet lasketaan asutukien pihaan. Viranomaisia ei saa paikalle.

Laki edellytäisi myös vesilain mukaisia lupia, mutta niitä ei edes haeta.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Olen tavannut ministeriöiden ylintä johtoa monet kerrat ja siellä kyllä tiedetään miten väärään suuntaan ympäristöministeriö toimii. Kyllä tuulivoimaloiden ja louhimoiden ympärillä häärää samat henkilöt ja lupia kevennetään.

”Kolmen kuukauden aikana (1.1.–31.3.2010) on louhittu 663 600 tonnia kiveä. Käytetty räjähdemäärä on ollut yhteensä 253 003 kg.” Todistettavasti myönnetään asiakirjoissa räjäytettävän yli 13000 kg kerralla. Samasta asiakirjasta käy esille voimassa olevat luvat: Turvatekniikan keskuksen räjähdysaineen varastointilupia ei ole.

Miten laiton räjähteiden käyttö on ylipäätään mahdollista, kun laki edellyttää lupaa hakemaan Tukesilta koskien käyttöä, käsittelyä, valmistamista ja varastointia. Poliisilla on tarkistus- ja valvontavelvollisuus, mutta eivät sitä tee.

1. Tukes laiminlyö lupaviranomaisen velvollisuuden.

2. Poliisille kuuluu käytön valvonta ja varastolupien tarkistus.

3. Räjähdetehtaan Forsitin omistama konsulttifirma Finnrock tekee talotarkistukset ja kumoaa talovauriot, vaikka seismologian laitoksella mitataan maanjäristyksiin verrattavia tärinöitä louhimoiden räjäytyksien vuoksi. Louhimoiden ja murskaamoiden laittoman toiminnan vuoksi talot särkyvät kilometrien päässä, mutta poliisi ei tutki. Viranomaisia ei saa paikalle, vaikka seismologian laitoksellakin räjäytyksiä todella luullaan ensin maanjäristykseksi!

4. Räjäytysaineita käytetään miljoonia kiloja vuodessa asutuksien vieressä ja kertapaukuissa räjähdemäärät ovat jopa 19 000 kiloa. Esim. Espoossa ja Kotkassa todistettavasti 13 380 kiloa, Kontiolahdessa 8500 kiloa, Oulun puolessa 10 000 kiloa... Ei tällaisia määriä saa asutuksen vieressä edes räjäyttää. Räjähdetehtaan konsultit astuvat kuvioihin ja ”asettavat tärinämittarit”, mutta kaikki on täyttä huijausta.

Räjäytykset todellakin vavisuttavat taloja kilometrien päässä ja ovat maanjäristyksiin verrattavissa kuten seismologian mittauksetkin osoittavat.

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/maa-jarisi-jaali...

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/kuului-tosi-iso-...

Räjähdys havaittiin poikkeuksellisen voimakkaana myös Helsingin yliopiston Seismologian Insitituutin mittauksissa, jossa sen voimakkuudeksi kirjattiin 1.6 magnitudia. Seismologi Jari Kortström Seismologian Instituutista kertoo, että alueelta on tehty räjähdyshavaintoja aiemminkin. Maanantai-illan räjähdys oli kuitenkin selvästi tavanomaista suurempi. Alkuvaiheissa pidettiin mahdollisena myös sitä, että järinä olisi aiheutunut maanjäristyksestä.

Vaasan yliopiston tekemässä korruptiotutkimuksessa huomioidaan talovaurioiden tutkimiseen palkattujen konsulttien eturistiriidat. Jos konsultti saa palkan raportin kohteelta, puhuuko hän totta raportissaan? http://www.uva.fi/materiaali/pdf/isbn_978-952-476-...

Konsulttien käyttö julkisessa hallinnassa. "konsulttien kytkökset"”... Poliisia ei saa tutkimaan talovaurioita vaan konsulttifirma Räjähdetehtaan omistama [yritys] antaa poliisille lausunnon ja poliisi tekee tutkimattajättämispäätöksen. Sivu 47- 48

http://sanna50.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239382-hyv...

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Kannattaa lukea: Mölyä ja pölyä

Joka ei asu kivilouhoksen tai -käsittelylaitoksen läheisyydessä, ei ymmärrä sen vaikutuksia asuinmukavuuteen.

Asiantuntijuutta päätöksentekoon
Olen yhä uudestaan joutunut ihmettelemään, miten virkamiesten valmistelut voivat johtaa siihen, että yksittäiset yritykset tekevät voittoa tuhansien asukkaiden elinmukavuuden kustannuksella. Meidän päättäjien tulee olla lujempia ja vaatia virkavastuuta. Kaikki asukkaiden valitukset ja kirjelmät eivät todellakaan ole meteliä turhasta!

http://mikaniikko.puheenvuoro.uusisuomi.fi/235357-...

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Ilmastonmuutos, ilmastokatastrofi – jatkuvasti ja kaikilla kanavilla toitotetaan, että ihminen on energiankulutuksellaan pilaamassa ilmaston kokonaan. Erityisen näkyvästi esillä on muka meidän energiankulutuksemme takia nälkää näkevät jääkarhut, joilta jää on kokonaan sulanut. Jos kuitenkin maksamme ”aneen” – eli päästömaksun jokaista kilowattituntia kohden – voimme ostaa itsemme vapaiksi tästä synnistä ja nukkua yömme rauhassa – näin ainakin vihreiden mukaan.

http://pipa01.blogspot.fi/2015/09/puhtaan-energian...

Sillä me maksamme valtavat jopa 200 metriä korkeat roottorihirviöt, joiden kerrotaan tuottavan puhdasta, ympäristöystävällistä sähköä ja jotka pelastavat meidät hiili- ja ydinvoimaloiden vallasta. Sillä aikaa, kun tavalliset kansalaiset kantavat yhä suuremman taakan kasvavina sähkölaskuina ja menetettyinä työpaikkoina teollisuuden siirtyessä ulkomaille, tienaavat ovelat keinottelijat omaisuuden noilla myllyillään.

Harvinaisten mineraalien likainen puoli

Tärkeä esimerkki on harvinaisten mineraalien kuten neodymin käyttö. Tuulivoimalat ovat tuon aineen suurimmat käyttäjät, sillä se soveltuu erinomaisesti kestomagneettien valmistamiseen. Joidenkin tuulivoimalatyyppien sähkögeneraattoreissa on jopa tonnin verran tuota ainetta. Harvinaiset mineraalit ovat erityisiä aineita, joita käytetään erityisten ominaisuuksiensa takia useissa teollisissa laitteistoissa, etupäässä elektroniikassa, mutta myös metallurgiassa sekä monissa ”vihreissä” tuotteissa kuten sähköautoissa ja energiansäästölampuissa. Näitä aineita on maaperässä hyvin pieninä pitoisuuksina ja siksi niitä voidaan saada käyttöön vain monimutkaisten kemiallisten prosessien kautta. Siitä syntyy myrkyllisiä jätteitä.

Käyttäjän Sanna50 kuva
Sanna Tenkula

Kyllä tämä on aivan huu haata!
Toiminnanharjoittajan suhteessa viranomaisiin ympäristölupa merkitsee sitä, että toiminnanharjoittaja saa luvassa määritellyin tavoin ja rajoituksin käyttää tai muuttaa ympäristöä tai kuormittaa sitä päästöin. (Kuusiniemi 2001, 116.)

KHO.ssa ei lupa asioissa katsota mitä ymp.laki-maa.aineslaki ja muut lait edellyttää huomioimaan. Olen tutstunut satoihin tapauksiin joita on netissä luettavissa, ei niissä ole mitään sellaista mitä todellinen toiminta on.

Luvat tulee aina.

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Maailman suurimmat tuulivoimalat Suomen länsirannikolla ovat vaarallisia ihmisten terveydelle, sitä ei poliitikot ota todesta ennen kuin on liian myöhäistä. Valtio tukee niin luonnolle kuin terveydelle vaarallista toimintaa nyt lähes 20 euron sekuntivauhdilla.
http://santavuori.blogspot.fi/2018/01/tuulivahinko...

Tama "pericardial thickening" lasketaan kuuluvaksi sarjaan sairauksia joita kutsutaan yhteisnimella "vibroacoustic disease" - VAD.

"pericardial thickening on sydänpussin suurentuminen/laajentuminen ilman tulehduksellista syytä, jonka aiheuttaa VAD. VAD on koko elimistöön liittyvä tauti, joka ilmenee epänormaalina soluväliaineen suurentumisena esim. sydänpussin laajentuminen. Tämä VAD aiheutuu liialliselle matalataajuuksiselle äänelle altistumisesta.VAD:lle on ominaista myös stressitasojen nousu, aggressiivisen käyttäytymisen lisääntyminen ja mm. kognitiivisten taitojen heikentyminen. Huomioitavaa kuitenkin, että matalataajuuksia voidaan käyttää myös terapiahoidossa, joten merkittävää on pitkään jatkuva voimakkaana värinänä ja painemuutoksina esiintyvä matalataajuinen ja erityisesti infraääninen (ihmiskorva ei kykene havaitsemaan) melu.
Englanninkielisiä lähteitä ja tutkimuksia löytyy, suomenkielistä tutkimusta tai artikkeleita on vähemmän. "Vibroacoustic disease (VAD) is an occupational disease occurring in susceptible workers who have had long-term exposure (> or = 10 yr) to large pressure amplitude (> or =90 dB SPL) and low frequency noise (< or = 500 Hz)." Löytyy ns. raja-arvot kenelle VADia esiintyy.
Tästä ja sen muista linkeistä voi lueskella tuulivoimaan liittyen mitä mieltä siitä ollaan."
http://barnardonwind.com/2013/10/04/vad-venal-arro...

Liitetiedostoista: 1. Melulla on monia vaikutuksia on vähän selitetty yleisesti melun vaikutuksia myöskin sydänterveyteen liittyen,
2. Windfarmsin sivuilta 15,17 ja 18 voi katsoa kuvia VAD:n aikaan saannoksista,
3. Infrasounds liitteessä on tiedon ja tietämättömyyden tilanne v. 2010 liittyen infraääniin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset